Peristiwa 13 Mei 1969
Pengenalan Kepada Peristiwa
13 Mei 1969
Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu
detik hitam di dalam kamus sejarah Negara yang telah merungkai banyak persoalan
terutamanya berhubung kepada perhubungan antara kaum yang ada di Malaysia.
Natijah daripada peristiwa tersebut pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihak
kerajaan untuk menjamin kesejahteraan dan memelihara keharmoninan antara kaum
agar ianya dapat dipertingkatkan serta diamalkan dari semasa ke semasa. Hal ini
dapat dilihat melalui beberapa perlaksanaan dasar-dasar sosial, ekonomi dan
politik yang menjurus ke arah perpaduan dan pembinaan Negara bangsa oleh
kerajaan.
Sejarah Kepada Peristiwa 13
Mei 1969.
Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan suatu tragedi berdarah
yang tidak asing lagi di dalam sejarah hitam di Negara kita. Peristiwa ini
telah yang banyak meninggalkan kesan terhadap politik, ekonomi dan sosial
masyarakat di Malaysia. Peristiwa berdarah 13 Mei sememangnya bukanlah suatu
peristiwa yang telah berlaku secara tiba-tiba atau spontan, namun peristiwa
tersebut adalah merupakan salah suatu rentetan kepada sebab atau peristiwa yang
telah berlaku sebelumnya.
Pada tanggal 13 Mei 1969, teretuslah
satu noktah hitam di dalam lipatan sejarah Negara kita dek kerana berlakunya
pertelingkahan antara kaum yang telah mengakibatkan Negara kehilangan banyak
nyawa dan mengalami kerugian dari segi harta benda. Peristiwa ini berkait rapat
dengan proses Pilihanraya Umum 1969.
Semasa Pilihanraya tersebut berlaku banyak isu-isu sensitif telah dibangkitkan
seperti bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan hak kerakyatan
bukan Melayu. Di dalam pilihanraya tersebut, Parti Perikatan gagal memperolehi
majority 2/3 kerusi di dalam Dewan Rakyat. Manakala parti gerakan DAP berjaya
memenangi 25 buah kerusi semasa pilihanraya tersebut. Parti gerakan DAP telah
mengadakan perarakan di sepanjang jalan di Kuala Lumpur sambil menghina bangsa
Melayu. Tindakan parti ini telah mencetuskan kemarahan orang Melayu dan
akhirnya parti UMNO telah membalas dengan mengadakan perarakan balas sebagai
tanda bantahan terhadap penghinaan tersebut. Maka tercetuslah peristiwa 13 Mei 1969 yang telah
meninggalkan kesan yang besar dalam sejarah Negara.
Di samping itu, kesan daripada
pendudukan Jepun di Tanah Melayu juga merupakan salah satu faktor penyumbang
kepada peristiwa 13 Mei 1969. Selain itu, kesan penjajahan dan peninggalan
tentera Inggeris juga merupakan punca utamanya. Tentera British telah
mengamalkan amalan diskriminasi di Tanah Melayu sedikit sebanyak menjadi punca dan
merenggangkan lagi hubungan antara kaum.
Dari sudut ekonomi pula, peristiwa
13 Mei telah banyak meninggalkan kesan negatif terhadap masyarakat Melayu
khasnya dan golongan bumiputera amnya. Pengenalan ekonomi berasaskan ras yang
dibuat oleh penjajah British umpamanya merupakan salah satu bukti kukuh dan
jelas yang menjadi faktor kepada peristiwa tersebut terjadi. Satu dasar telah
diperkenalkan pada tahun 1971 oleh kerajaan bagi mengimbangi kembali kedudukan
ekonomi dan hubungan diantara kaum di Malaysia iaitu Dasar Ekonomi Baru
(DEB).
Faktor-Faktor Yang Telah
Mempengaruhi Peristiwa 13 Mei 1969
Hasil
kajian mendapati faktor yang telah mempengaruhi peristiwa 13 Mei adalah
disebabkan oleh dasar “pecah dan perintah”
yang telah diamalkan oleh pihak British yang mengaitkannya dengan faktor-faktor
seperti berikut:
a)
Pemisahan
tempat tinggal dan tumpuan ekonomi
Telah diperkenalkan oleh pihak British. Dasar ini dibuat
bagi mengelak penyatuan perpaduan di antara pelbagai kaum yang ada di Tanah
Melayu pada masa itu. British khuatir
jika dasar ini tidak dilakukan akan mengancam kedudukan mereka di Tanah Melayu pada waktu itu. Melalui dasar
ini, masyarakat Melayu, Cina dan India dipecahkan mengikut tempat oleh pihak
British. Masyarakat Melayu ditempatkan di kampung-kampung yang terdiri daripada
petani dan nelayan. Bagi masyarakat Cina pula, mereka telah mewarisi perniagaan
secara turun-temurun dan tinggal di Bandar.
Manakala masyarakat India pula ditempatkan di estet-estet dan bekerja
sebagai penoreh. Dasar British ini telah berjaya direalisasikan bagi mewujudkan
kelompok-kelompok etnik yang menjalankan kegiatan ekonomi yang berbeza dan
tinggal di dalam kelompok masing-masing. Kesannya, dasar tersebut telah berjaya
mewujudkan interaksi antara kaum yang ada di Tanah Melayu dan hanya terbatas
berlaku di pejabat dan pasar sahaja. Hal ini melahirkan perasaan prasangka di antara
kaum di Tanah Melayu pada masa itu dan menyebabkan tercetusnya sentiment 13 Mei
1969.
b)
Sistem
pendidikan yang berasingan
Sebelum
Malaysia memiliki satu sistem pendidikan Nasional, telah wujud 4 aliran
pendidikan yang berlainan di tanah Melayu iaitu aliran Inggeris, Melayu, Cina
dan India yang mengambil silibus pembelajaran yang berbeza-beza. Hal ini telah menyebabkan
berlakunya ketidakseragaman penggunaan bahasa, identity dan fahaman wujud.
Ketidakseragaman ini telah menimbulkan pelbagai masalah yang telah memberi
impak yang sangat buruk dalam pembentukan kaum di Malaysia. Walaupun pelbagai
dasar pendidikan baru cuba diperkenalkan oleh kerajaan selepas kemerdekaan
dicapai bagi tujuan penyelarasan namun proses perpaduan ini tetap sukar
dilakukan.
c)
Perbezaan
agama dan budaya
Perbezaan
agama dan budaya yang wujud di Tanah Melayu pada masa itu juga merupakan salah
satu faktor penting kepada berlakunya peristiwa 13 Mei 1969. Dengan keadaan
masyarakat yang majmuk dan berbilang etnik serta kepelbagaian budaya,
kesepakatan dalam mewujudkan kedamaian dari segi agama dan budaya amatlah
sukar. Kaum Melayu sebahagian besarnya adalah beragama Islam, kaum cina
beragama Buddha, Lao-Tza, Taoisme, Conficius manakala kaum India pula beragama
Hindu dan ada juga di kalangannya menganut agama Kristian. Selain itu, setiap
kaum ini juga mempunyai kebudayaan mereka yang tersendiri. Masalah ini berlaku
akibat daripada sikap tidak menjaga sensitiviti kaum dan sikap jahil yang
terdapat dalam diri masyarakat terhadap agama-agama lain yang dilakukan hingga
menyebabkan secara tidak sengaja telah menyinggung emosi penganut agama lain.
Kesannya, tercetuslah peristiwa 13 Mei 1969.
d)
Ekonomi
Kegiatan
ekonomi yang berbeza mewujudkan jurang pendapatan yang berbeza di antara kaum
di Tanah Melayu pada masa itu. Hal ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati di
kalangan kaum dan mengakibatkan berlakunya persaingan ekonomi secara tidak sihat.
Perasaan cemburu dan tidak puas hati dari setiap kaum wujud lanjuran daripada
ketidakseimbangan ini. Orang Melayu mencemburui kemewahan dan kejayaan yang
dicapai oleh orang Cina. Manakala orang India pula mencemburui kelebihan yang
ada pada orang Melayu kerana orang Melayu mendapat peluang perkhidmatan dalam
sektor pentadbiran.
e)
Persatuan-persatuan
Etnik
Struktur
masyarakat yang berbilang kaum di Tanah Melayu pada masa itu sedikit sebanyak
telah melahirkan banyak persatuan politik, sosial dan ekonomi.
Persatuan-persatuan ini telah memperjuangkan hak kaum masing-masing tanpa
menghiraukan hak bagi kaum-kaum yang lain. Banyak parti politik yang
berunsurkan perkauman telah wujud dan seringkali mengeksploitasikan isu-isu perbezaan
yang wujud di kalangan kaum. Isu-isu ini digunakan untuk melaga-lagakan mereka
hingga mewujudkan rasa tidak puas hati yang ketara.
f)
Penjajahan
Jepun di Tanah Melayu
Semasa
penjajahan Jepun di Tanah Melayu, layanan yang tidak sama telah diamalkan oleh
mereka. Orang Cina telah mendapat layanan yang buruk oleh pihak Jepun
berbanding layanan istimewa yang diberikan kepada orang Melayu. Hal ini
disebabkan kerana Jepun masih dipengaruhi oleh sentiment peperangan dengan Cina
pada akhir kurun ke 19 dan awal kurun ke 20. Pada masa itu, orang Melayu telah
dilantik menjadi askar dan polis manakala orang cina diketepikan sepenuhnya.
Ujuran daripada layanan tersebut, kebanyakan orang Cina telah menyertai MPAJA (Malaysia People Anti Jappanese Army) atau lebih dikenali dengan
panggilan Bintang Tiga. Masalah ini bertambah buruk dan mewujudkan
persengketaan antara orang Melayu dan orang Cina kerana kebanyakan tentera
Jepun yang menyerang MPAJA pada masa itu adalah terdiri daripada orang Melayu.
Walaupun MPAJA telah ditewaskan setelah British kembali, namun santimen
perkauman masih menebal di kalangan masyarakat di Tanah Melayu pada masa
tersebut.
g)
Membangkitkan isu sensitif pada Pilihanraya
Umum 1969
Kebanyakan
parti politik pada masa tersebut telah memainkan isu-isu sensitif. Isu-isu
sensitif seperti kedudukan istimewa orang Melayu, soal bahasa dan kerakyatan
digunakan untuk memancing undi di kalangan masyarakat. Kejayaan parti gerakan
dan DAP menang majority 2/3 kerusi berbanding parti perikatan, telah
menyebabkan parti tersebut telah berarak sambil membangkitkan soal-soal
sensitif seperti keturunan Melayu. Keadaan ini bertambah buruk apabila orang
Melayu di bawah anjuran UMNO bertindak balas menangkis penghinaan itu dengan
mengadakan perarakkan di jalan-jalan sekitar Kuala Lumpur. Akibat daripada
keadaan yang tidak terkawal ini telah mencetuskan episod berdarah 13 Mei 1969.
Peristiwa ini telah mengorbankan banyak nyawa serta merosakkan banyak harta
benda.
Tindakan Yang Diambil Oleh
Kerajaan Selepas Peristiwa 13 Mei 1969
Jika
kita lihat dari sudut lain, peristiwa 13 Mei 1969 sebenarnya banyak memberi
kesan kebaikan berbanding kesan negatif terhadap Negara. Rentetan daripada
peristiwa tersebut telah menimbulkan kesedaran yang mendalam tentang pentingnya
perpaduan dan kesepakatan di antara kaum di Malaysia dan kesannya jika kita mengabaikan
kepentingannya. Di samping itu, tercetus juga idea supaya kerajaan mengambil
langkah untuk membentuk semula masyarakat Malaysia menerusi dasar-dasar. Tindakan
segera harus diambil bagi memastikan kemakmuran Negara terus terpelihara dan
terjamin.
Antara
langkah-langkah yang telah diambil oleh kerajaan adalah seperti berikut :
i.
mengisytiharkan
darurat berkuatkuasa serta merta.
Kerajaan mengambil
jalan dengan mengisytiharkan darurat di seluruh Tanah Melayu pada 16 Mei 1969
untuk menenangkan keadaan rentetan daripada situasi yang tidak terkawal dan
pertempuran antara kaum berlaku. Hal ini dibuat bertujuan untuk memberi masa
dan kesedaran kepada pihak yang terlibat untuk berfikir secara rasional dan
menghentikan kekacauan dalam masa singkat.
ii.
Membentuk
Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) pada 17 Mei 1969 bagi mengambil alih tugas
parlimen untuk sementara.
Tun Abdul Razak,
Perdana Menteri pada ketika itu, telah membentuk satu Majlis Gerakan Negara
(MAGERAN) dan beliau sendiri telah mengetuai gerakan tersebut. Beliau juga
telah dibantu oleh pemimpin-pemimpin politik, pegawai kanan kerajaan dan
pegawai tinggi polis serta tentera. Gerakan ini diwujudkan bertujuan untuk
mengembalikan semula keamanan dan undang-undang Negara, menentukan pentadbiran
yang licin dan sempurna serta mengembalikan semula keharmonian dan kepercayaan
antara kaum di Tanah Melayu. MAGERAN berjaya mencapai matlamatnya dan kerajaan
berpalimen berjaya dikembalikan semula pada 23 Disember 1971.
iii.
Menubuhkan
Jabatan Perpaduan Negara (JPN) Dan Majlis Muhibbah Negara (MMN) Pada 1970
Jabatan Perpaduan
Negara berfungsi untuk :
a. Membantu
meningkatkan kesedaran komuniti mengenai perpaduan dan integrasi nasional
melalui aktiviti penggalakan dan pengukuhan.
b. Mewujud
dan menyelaraskan aktiviti perpaduan melalui rukun tetangga berasaskan konsep
kejiranan.
c. Membimbing
kanak-kanak berbilang kaum untuk membentuk peribadi dan perwatakan yang
sempurna bagi kepentingan perpaduan dan intgrasi melalui tabika perpaduan.
d. Membantu
dan mengukuhkan perpaduan dan integerasi nasional melalui penyelidikan
etnososial.
e. Menyediakan
khidmat sokongan yang berkualiti dalam aspek pengurusan kewangan dan sumber
manusia serta pentadbiran am supaya matlamat jabatan dapat dicapai dengan
jayanya.
iv.
Menubuhkan
Majlis Perundingan Negara (MPN) Pada 29 Januari 1970
Penubuhan Majlis
Perundingan Negara (MPN) ditubuhkan pada 29 Januari 1970 adalah bertujuan untuk
membentuk perpaduan antara kaum di Malaysia. Angota MPN terdiri daripada wakil
MAGERAN, kerajaan negeri, wakil parti politik, wakil dari Sabah dan Sarawak,
kumpulan agama dan sebagainya. Majlis ini ditubuhkan bertujuan untuk meneliti
isu-isu perpaduan Negara serta mencari jalan untuk menyelesaikan
masalah-masalah yang bersangkutan dengan perhubungan dan integrasi kaum di
Malaysia. MPN juga bertanggungjawab terhadap beberapa idologi Negara berkaitan
perpaduan seperti rukun Negara dan pindaan perlembagaan tertentu.
Penggubalan Rukun
Negara merupakan satu idelogi yang digubal di bawah pemimpin MAGERAN dan
digubal oleh MPN pada 27 Januari 1970. Antara prinsip-prinsip rukun Negara
ialah :
a. Kepercayaan Kepada Tuhan
– di dalam Perlembagaan Persekutuan
Malaysia telah menetapkan agama Islam sebagai agama rasmi dan agama lain bebas
diamalkan di mana-mana bahagian.
b.
Kesetian
Kepada Raja Dan Negara – menekankan kesetiaan rakyat kepada ketua Negara dan negeri
masing-masing.
c.
Keluhuran
Perlembagaan – supaya
rakyat dapat menerima, mematuhi dan mempertahankan kemuliaan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
d.
Kedaulatan
Undang-undang – undang-undang
tersebut mestilah dipatuhi untuk memastikan kedaulatannya sentiasa terpelihara.
e.
Kesopanan
dan Kesusilaan – pembentukan
masyarakat yang berbilang kaum dan agama yang harmoni dapat dilahirkan
sekiranya setipa individu dalam masyarakat boleh berpegang teguh kepada prinsin
ini.
v.
Penyusunan
Semula Politik
Kesedaran tentang
kepentingan bersatu dalam satu barisan dalam mentadbir Malaysia dengan
menggabungkan pelbagai kaum mula disedari oleh parti-parti politik selepas 13
Mei 1969. Penyatuan fahaman politik dengan mewujudkan system kerajaan campur telah
dicadangkan untuk mengurangkan perpecahan politik yang berlaku dikalangan
masyarakat di Malaysia dan sesuai dengan pindaan Perlembagaan 1971. Pertubuhan
Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Parti Islam se-malaysian (PAS), Kongres India
Malaysia (MIC) dan persatuan Cina Malaysia (MCA) disertai 6 lagi parti politik
pada masa itu telah menubuhkan Barisan
Nasional. Rombakan dalam politik ini berjaya mencapai matlamat kerana semua
pihak mulai sedar akan kepentingan perpaduan di kalangan kaum di Malaysia.
Kejayaan ini boleh dilihat sehingga ke hari ini dimana Barisan Nasional masih
kekal menerajui pentadbiran Negara walaupun terdapat perpecahan pada struktur
asal penubuhannya.
vi.
Pindan
Akta Hasutan
Kedudukan istimewa
orang Melayu dan kedudukan raja-raja Melayu dikeluarkan daripada perbincangan
umum.
vii.
Media
Massa
Dengan adanya media massa,
pelbagai berita, laporan dan dasar kerajaan dapat didedahkan kepada umum.
Selain itu, media massa juga digunakan untuk merapatkan jurang matlumat yang
wujud. Hal ini kerana media massa akan membentuk pemikiran dan pandangan rakyat
yang memahami pelbagai nilai dan simbol Negara. Kepentingan media massa tidak
dapat disangkal kerana dengan adanya media massa, kita mengetahui semua isu-isu
semasa yang berlaku di seluruh Negara. Oleh itu, maklumat yang ingin disampaikan
oleh kerajan kepada rakyat dapat disampaikan dengan tepat. Oleh yang demikian,
ini akan mengurangkan prasangka akibat daripada kedapatan maklumat yang tidak
tepat.
Implikasi peristiwa dan
cabaran pembinaan bangsa pada masa sekarang.
Peristiwa 13 Mei 1969 telah banyak memberi kesan kepada
politik di Malaysia. Dengan terjadinya peristiwa tersebut, maka wujudlah
beberapa cabaran dalam pembinaan Negara bangsa pada masa kini. Untuk membentuk
satu Negara bangsa Malaysia, terdapat beberapa faktor yang menjadi cabaran
untuk dicapai iaitu faktor politik, ekonomi dan sosial. Menurut Ranjit (1996), faktor politik dapat
dilihat dari sudut penggabungan antara parti-parti politik pelbagai kaum
melalui pernggabungan Parti Perikatan iaitu Barisan Nasional. Hal ini jelas
menunjukkan dengan adanya kerjasama dan pakatan politik daripada pelbagai kaum
di dalam Barisan Nasional telah berjaya menghasilkan kestabilan politik dan
keamanan di dalam Negara.
Faktor politik juga merupakan salah
satu daripada ciri asas ke arah mempercepatkan agenda pembinaan Negara bangsa
ini. Kestabilan politik juga merupakan
kunci kepada pembangunan dan kepesatan ekonomi sesebuah Negara. Terdapat
beberapa perbezaan persepsi dalam melihat faktor ini. Hal ini berlaku
disebabkan oleh keadaan masyarakat majmuk yang wujud di Malaysia dan dengan
kewujudan berbagai-bagai unsur perbezaan ini
yang menghasilkan kehendak yang berbeza di dalam melihat sesuatu isu.
Kemudiannya menghasilkan perbezaan falsafah dalam pembinaan Negara bangsa dan
cara-cara untuk mencapainya. Melalui kajian dan penulisan pula, didapati
berlakunya banyak perbezaan persepsi tentang Negara bangsa melalui faktor politik ini wujud
berdasarkan kaum dan wilayah. Keadaan ini seterusnya menjurus kepada lahirnya
pelbagai persepsi tersendiri di kalangan mahasiswa. Namun, jika terdapat
perbezaan persepsi yang tidak ketara dikalangan mahasiswa ini, ianya mampu
mempercepatkan terbantuknya Negara bangsa Malaysia.
Kedua, dari segi faktor ekonomi
pula, dengan perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang telah diperkenalkan untuk menggantikan dasar
ekonomi yang lama merupakan perkara yang juga sering dikaitkan. Keadaan ekonomi
rakyat Malaysia pada masa selepas merdeka adalah diidentifikasikan dengan
sesuatu kumpulan etnik. Seperti yang kita sedia maklum, jika terdapat
sekumpulan etnik yang diindentitikan sebagai menguasai sesuatu bidang, sudah
pasti akan menimbulkan perasaan cemburu dan syak wasangka. Hal ini sudah pasti
akan mencacatkan proses pembinaan Negara bangsa. Hal ini jika tidak dihindarkan
boleh meruntuhkan ekonomi dan merosotkan perpaduan di kalangan masyarakat.
Pudarnya pengenalan kaum berdasarkan fungsi ekonomi secara tidak langsung
menguatkan lagi hubungan perpaduan antara kaum di Malaysia.
Faktor sosial juga antara faktor
yang mempengaruhi pembinaa Negara bangsa Malaysia. Faktor sosial yang
merangkumi peranan-peranan Rukun Negara, Dasar Pendidikan Kebangsaan, Dasar
Kebudayaan dan Bahasa Kebangsaan. Pembinaan Negara bangsa merupakan suatu
proses untuk mewujudkan semangat kenegaraan atau perasaan kekitaan di kalangan
masyarakat di Malaysia. Melalui perkara-perkara ini banyak perbincangan yang
dapat dibuat untuk menghasilkan satu identiti nasional Negara bangsa. Kepelbagaian
kaum yang wujud di Malaysia agak menyukarkan pembentukan satu identiti
nasional. Namun, titik pertemuan antara kepelbagaian kaum ini masih tidak
mustahil untuk dilaksanakan jika persepsi-persepsi yang lahir dari mahasiswa
mampu membantu mencari titik persamaan dan pertemuan di dalam melahirkan Negara
bangsa yang stabil.
Malaysia terkenal dengan penduduk
yang berbilang kaum dan agama dan agenda pembinaan Negara bangsa ini adalah
didokong oleh kepelbagian etnik ini. Setiap kaum di Malaysia mempunyai persepsi
atau tanggapan sendiri terhadap kaum lain. Pemisah sosial masih lagi wujud
walaupun perhubungan di antara kaum di Malaysia bertambah baik. Hal ini
pastinya akan memperkukuhkan sentimen perkauman dan segala pendekatan haruslah
dibuat bagi meningkatkan sikap penerimaan yang lebih terbuka dan saling mempercayai
antara kaum dapat dicapai. Perkara ini
boleh dicapai jika mahasiswa dan golongan cerdik pandai ini bersefahaman dan
menghindari prasangka dan perasaan perkauman. Barulah mereka dapat
dipertanggungjawabkan untuk membentuk dan menggalakkan orang lain berbuat
demikian dan sekaligus member kesan kepada pembinaan Negara bangsa.
Persoalanya sekarang, bagaimana cara
untuk menyatukan masyarakat dari segi wilayah-wilayah yang terpisah oleh kerana
faktor geografi. Ini merupakan salah satu isu dan cabaran yang paling sukar
ditangani dalam proses pembinaan satu Negara bangsa di Malaysia. Proses mengintegrasi Sarawak,
Sabah dan Semenanjung Malaysia dengan mewujudkan kerjasama dan keharmonian
hidup akan mempercepatkan pembentukan sesebuah Negara bangsa. Setiap wilayah
ini mempunyai persepsi dan cadangan tersendiri untuk membentuk Negara bangsa
Malaysia yang akan dibentuk. Oleh itu, persefahaman, kerjasama dan toleransi
antara wilayah adalah sangat penting. Contohnya di university, terdapat mahasiswa
yang berbilang kaum yang datang dari pelbagai tempat di seluruh Malaysia.
Walaupun mereka ini datang dari tempat asal yang berbeza, namun demi untuk
mewujudkan satu Negara bangsa Malaysia, jika perbezaan ini masih ketara sudah
pasti ianya akan mencacatkan agenda besar ini.
Selain itu, penyeragaman sistem
pendidikan di Malaysia juga merupakan salah satu cabaran yang sentiasa dihadapi
untuk pembinaan Negara bangsa pada masa hadapan. Penyeragamaan dari segi sistem
pembelajaran di sekolah-sekolah perlu dibuat dengan mengadakan satu jenis
sistem persekolahan sahaja. Dengan menghapuskan sekolah-sekolah vernacular,
semua anak-anak di Malaysia yang berbilang bangsa boleh belajar dan bergaul di
satu sekolah sahaja iaitu sekolah kebangsaan. Bahasa Melayu semestinya sebagai bahasa
penghantar di setiap sekolah di Malaysia. Bagi kaum Cina dan India pula, mereka
masih diwajibkan untuk mengambil subjek bahasa ibunda mereka dan boleh menjadi
subjek pilihan untuk diambil oleh kaum lain di Malaysia. Perpaduan hanya boleh
wujud jika tiadanya rasa prejudis antara satu sama lain dengan saling
mengenali. Proses saling mengenali ini seharusnya dipupuk di bangku sekolah
lagi dan sangat penting. Sekolah merupakan tempat terbaik untuk memupuk
perpaduan berbanding di tempat lain. Oleh itu, dengan melaksanakan Sekolah
Wawasan dan sekolah Satu Aliran yang pernah dicadangan sebelum ini mungkin
sangat relevan.
Analisis item pembinaan kerangka
kesepaduan sosial di Malaysia
1.
Gagasan
1Malaysia dan Prinsip Kesederhanaan
Pelbagai peristiwa yang sedang melanda negara pada masa
lalu dan kini memerlukan Malaysia menyusun strategi pentadbiran dan sosial agar
tidak terpisah daripada arus perdana kemajuan dunia mahupun menjadi mangsa
penindasan, kezaliman, perpecahan kaum dan sebagainya. Sebagai langkah untuk
mempertahankan diri menghadapi keadaan ketidaktentuan sosial, seluruh rakyat
Malaysia tidak mengira kaum dan anutan agama perlu berusaha menjadi satu bangsa
bersatu padu iaitu 1Bangsa dan 1Malaysia yang berfikir dan bertindak ke arah
mencapai matlamat bersama untuk membina sebuah negara bersatu, lebih maju,
selamat, aman, makmur serta mampu bersaing dengan masyarakat lain di dunia pada
suatu masa nanti. Usaha untuk melahirkan satu Bangsa Malaysia yang bersatu padu
dalam menghadapi pelbagai cabaran global dibawa oleh arus globalisasi ini,
termasuk dalam bidang sosial, ekonomi dan politik, maka Perdana Menteri
Malaysia iaitu Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Hj. Abdul Razak memperkenalkan G1M
pada April 2009. Gagasan ini berpaksikan kepada prinsip perpaduan nasional
melalui nilai-nilai murni (satu daripadanya adalah nilai atau prinsip
kesederhanaan) dalam Teras Perpaduan serta nilai-nilai aspirasi dalam Nilai
Aspirasi. Untuk menjayakannya, maka G1M meletakkan rakyat segalanya dalam
urustadbir kerajaan di bawah slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian
Diutamakan”. Dalam negara bermasyarakat majmuk seperti Malaysia, tindakan atau
tutur kata bersifat ekstrim tidak boleh diterima kerana boleh membawa kepada
masalah ketidakstabilan sosial. Kesederhanaan yang dituntut adalah sesuatu yang
dilakukan atau difikirkan tidak membawa kepada kerosakan, menimbulkan fitnah,
kemusnahan, kesakitan, ancaman, pergolakan dan sebagainya kepada diri, pihak
lain mahupun negara (Malaysia, 2009). Justeru, G1M membawa harapan untuk memperkukuh
hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menjalin perpaduan lebih
erat melalui prinsip kesederhanaan sebagaimana dinyatakan 72 dalam empat nilai
murni yang mendokong teras-teras perpaduan. G1M mencadangkan dua aspek utama
yang perlu ada iaitu pertama Penerapan Teras Perpaduan sebagai budaya dan
amalan semua rakyat Malaysia. Teras perpaduan ini adalah komponen asas yang
menguatkan semangat bersatu padu dalam kalangan rakyat berbilang kaum. Teras
Perpaduan ini didokongi oleh nilai-nilai murni yang seharusnya mendasari cara
hidup rakyat Malaysia. Aspek kedua adalah berkaitan dengan Penerapan Nilai
Aspirasi dalam G1M dan nilai-nilai ini perlu ada pada masyarakat progresif atau
dinamik yang akan memacu negara ke arah mencapai status negara maju.
Dengan kata
lain, G1M merupakan konsep menyatukan kaum di Malaysia agar perpaduan nasional
dapat dibentuk supaya berjaya mencapai taraf negara maju pada tahun 2020 dengan
lebih mudah. Setiap anggota masyarakat perlu berfikir bukan hanya untuk kaum
masing-masing, sebaliknya pemikiran mereka ke arah kesejahteraan dan kemajuan
bersama. Oleh itu, Asrizal Mohamed Radzi (2013), Mazlan Ibrahim et al. (2013)
dan Mohd Shukri Hanapi (2014) berpendapat perasaan hormat antara satu sama lain
perlu dipupuk agar nilai-nilai murni dalam gagasan ini dapat membentuk
perpaduan kaum pada masa kini dan akan datang.
Menurut Ismail
Ibrahim (2010) dan MAMPU (2009), gagasan ini menyarankan agar pemimpin-pemimpin
kerajaan menjalankan tugas dengan lebih cekap, amanah dan bertanggungjawab demi
kepentingan rakyat sepertimana slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian
Diutamakan”. Kerajaan akan mengambil tindakan berdasarkan kehendak semua
kumpulan etnik atau kaum dalam negara. Ini bukan bererti untuk menolong kaum
bumiputera Nilai-Nilai Murni seperti hormat-menghormati, rendah hati, kesederhanaan,
berbudi-bahasa harus dijadikan asas dalam hidup setiap masyarakat di Malaysia. Nilai-Nilai
Aspirasi seperti budaya berprestasi tinggi, budaya ketepatan, budaya ilmu, integriti
73 semata-mata, tetapi turut menjaga kepentingan semua kaum di Malaysia secara
adil dan saksama.
Berdasarkan
Malaysia (2012), gagasan ini memerlukan setiap warganegara dan pemimpin
memainkan peranan masing-masing agar hasrat kerajaan mencapai status negara
maju dapat digapai dengan mudah. Sumber daripada Malaysia (2014) berpendapat
kepentingan gagasan ini adalah sebagai pelengkap kepada Wawasan 2020 yang
terserlah melalui tiga prinsip utama iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan
sosial. Setiap warganegara dan pemimpin perlu melaksanakan tiga prinsip
tersebut yang menjadi tulang belakang kepada perpaduan kaum di Malaysia.
Prinsip penerimaan dalam G1M menekankan kepada sikap penerimaan dalam kalangan
rakyat berbilang kaum, di mana sesuatu kaum menerima keunikan kaum yang lain seadanya
agar dapat hidup bersama sebagai rakyat Malaysia, dengan kata lain mempunyai
sikap toleransi antara kaum.
Prinsip
kenegaraan pula berasaskan kepada Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara
serta usaha menanam semangat nasionalisme, patriotisme dan cinta akan negara
sepanjang masa. Seterusnya, prinsip keadilan sosial di mana semua rakyat
Malaysia akan terbela dan tiada mana-mana pihak akan dipinggirkan. Keadilan ini
mestilah mengambil kira taraf kemajuan kaum yang berada pada tahap berbeza.
Oleh itu, dasar-dasar kerajaan dan peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang
memberikan pembelaan kepada golongan memerlukannya akan tetap dilaksanakan
(Malaysia, 2009). G1M hakikatnya membawa maksud yang begitu mendalam kepada
semua pihak sama ada kerajaan mahupun rakyat Malaysia kerana ia memberikan dua
implikasi besar kepada fungsi kerajaan dan agensinya serta rakyat Malaysia
secara keseluruhannya.
Pertama, G1M
memerlukan setiap rakyat Malaysia dan pemimpin berperanan mengikut
tanggungjawab masing-masing. Malah, rakyat Malaysia daripada pelbagai kaum dan
agama perlu berfikir melepasi sempadan kaum masing-masing serta perlu
melahirkan tindakan yang melepasi tembok kepentingan etnik dan kaum. Kedua,
pemimpin negara perlu melayani dan memenuhi keperluan atau hak rakyat tanpa
mengira kaum mahupun agama di Malaysia. Justeru, G1M kelihatan jelas dalam skop
dan matlamatnya iaitu soal keadilan dan pembelaan rakyat Malaysia. Begitu juga
dengan peranan atau fungsi kerajaan yang perlu mengutamakan rakyat serta
mengutamakan pencapaian dalam setiap agensi kerajaan sesuai dengan slogan
“Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.
Matlamat utama
G1M yang perlu kita renungkan adalah membawa Nilai Aspirasi dalam beberapa
perkara iaitu integriti, kebolehan dan berdedikasi serta perpaduan kaum,
seterusnya boleh mewujudkan keselamatan dan kemajuan kepada negara pada masa
kini dan akan datang. Integriti yang dimaksudkan adalah keperluan kepada
pemimpin dan rakyat berdasarkan tanggungjawab kepada negara melibatkan
kejujuran, kebolehan, bercakap benar, telus, ikhlas dan amanah. Dari aspek
kebolehan dan berdedikasi merujuk kepada keperluan seorang pemimpin yang bijak
mentafsir, memahami tugasan, cemerlang, komited serta boleh merancang, mengatur
strategi, menilai prestasi dan menepati masa dalam memberi perkhidmatan terbaik
untuk rakyat. Malah, kesetiaan pula melibatkan setia kepada negara melebihi
daripada kepentingan peribadi atau kumpulan, tidak juga mengira kaum, agama,
budaya atau fahaman politik. Ini kerana, semua rakyat Malaysia adalah Bangsa
Malaysia bernaung di bawah Rukun Negara serta Perlembagaan Malaysia.
Berdasarkan
perbincangan tentang G1M di atas jelas menunjukkan bahawa prinsip kesederhanaan
adalah penting kerana ia dapat mewujudkan perpaduan kaum di Malaysia. Bagi
mewujudkan perpaduan negara juga, G1M menjadi payung kepada dasar-dasar
perpaduan bersifat nasional sedia ada. Selain itu, G1M juga tidak tersasar
daripada falsafah 74 Islam yang didokong oleh sistem pentadbiran negara. Apa
sahaja yang dilakukan oleh seseorang rakyat Malaysia akan memberikan implikasi
kepada negara dalam konteks perpaduan nasional dan akhirnya memberikan kesan
kepada matlamat negara ke arah sebuah negara maju 2020.
2.
Dasar-Dasar
Sedia Ada Tentang Perpaduan Nasional
Dasar tentang perpaduan nasional ditekankan
kepentingannya setelah berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 iaitu kerajaan
sedar akan pentingnya perpaduan rakyat Malaysia yang terdiri dari pelbagai
kaum, agama dan budaya. Justeru, pihak kerajaan menjadikan perpaduan nasional
sebagai matlamat utama negara yang perlu dicapai bagi mengelakkan perkara
sedemikian tidak berulang. Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1971
adalah hasil usaha bagi menangani isu perpaduan sehingga berakhirnya pada tahun
1990. Setelah itu, pada tahun 1991 mantan Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun
Dr. Mahathir Mohamad telah memperkenalkan Wawasan 2020 yang berteraskan konsep
Bangsa Malaysia iaitu satu bentuk perpaduan yang diharapkan akan mencapai
negara maju berpendapatan tinggi pada tahun 2020 berteraskan perpaduan kaum
yang utuh (Abdullah Md Zin, 2014).
Walau bagaimanapun, sejurus DEB dilaksanakan kerajaan
turut memperkenalkan dasar-dasar berkaitan dengan perpaduan nasional sehingga
kini, malah kerap menghala kepada pendidikan, bahasa, kebudayaan dan sukan agar
perpaduan boleh dicapai dalam pelbagai sudut. Namun begitu, kejayaan menyatukan
rakyat Malaysia dari pelbagai latar belakang sosial, agama, kaum, fahaman dan
sebagainya masih diragui dan tiada bukti kukuh untuk menunjukkan kejayaan
sepenuhnya. Oleh kerana itu, satu pelan induk berkenaan perpaduan perlu
dirangka agar ia lebih menyeluruh dengan mengambil kira kepentingan negara
serta arah tuju negara demi mencapai status negara maju pada tahun 2020.
Terdapat satu pelan perancangan penting dalam membincangkan
soal perpaduan nasional yang dikenali sebagai Pelan Integriti Nasional (PIN).
Menurut Institut Integriti Malaysia (IIM,
2006), PIN adalah hasil ilham Perdana Menteri Malaysia Kelima iaitu Tun
Abdullah Ahmad Badawi pada 23 April 2004 selaras dengan cabaran keempat Wawasan
2020 untuk membentuk masyarakat yang mantap ciri-ciri moral dan etikanya, nilai
keagamaan serta budi pekerti yang luhur. Sasaran PIN adalah terhadap lima aspek
iaitu memerangi gejala rasuah, meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian
perkhidmatan awam dan mengatasi kerenah birokrasi, meningkatkan tadbir urus
korporat, etika perniagaan dan tanggungjawab sosial korporat, memantapkan
institusi keluarga dan komuniti serta meningkatkan kualiti hidup dan
kesejahteraan masyarakat.
Falsafah PIN melibatkan lima perkara iaitu: pertama,
merangkumi semangat dan falsafah berasaskan prinsip perlembagaan persekutuan
dan Rukun Negara iaitu membina masyarakat yang bersatu padu, adil, demokratik,
liberal dan progresif, malah berpegang teguh kepada lima prinsip Rukun Negara.
PIN juga adalah mekanisma bagi menyahut cabaran Wawasan 2020 ke arah mewujudkan
sebuah negara maju mengikut acuan sendiri. Kedua, PIN adalah sebuah pelan yang
lahir selaras dengan aspirasi rakyat dan dilaksanakan untuk kesejahteraan
mereka. Ketiga, PIN ialah sebuah pelan induk yang bertujuan memberikan hala
tuju serta bimbingan kepada semua komponen atau sektor masyarakat dan negara.
PIN juga memupuk, menyemai dan membaja sistem kehidupan masyarakat dan negara
dalam usaha besar membina sebuah masyarakat bermoral dan beretika, sekaligus
negara yang berintegriti. Keempat, PIN merupakan suatu gagasan yang dicetuskan
oleh pucuk pimpinan dengan sokongan padu rakyat pelbagai kaum, lapisan
masyarakat dan 75 wilayah. Kerjasama antara semua pihak ini menjadi kekuatan
bagi mengubah atau menambah baik nilai dan amalan masyarakat serta
institusinya. Kelima, pendekatan PIN ialah mengkoordinasi usaha semua komponen
dan sektor dalam gerakan pemantapan integriti. PIN memerlukan keseluruhan
institusi urustadbir negara iaitu melibatkan badan eksekutif, perundangan dan
kehakiman supaya meningkatkan integriti mereka, menghormati dan mempertahankan
prinsip pemisahan kuasa serta melaksanakan fungsi masing-masing dengan cekap,
telus, adil dan berkesan.
Sekiranya wujud penghayatan terhadap falsafah dan
objektif PIN oleh pelbagai sektor masyarakat dan negara sudah pasti akan
menjadi suatu kekuatan bagi mengubah wajah masyarakat dan negara Malaysia demi
perpaduan dan kemajuan negara. Kekuatan ini juga akan membolehkan Malaysia
menangani cabaran baharu pada abad ke-21 dengan lebih berkesan. Kesemua ini
akan menyumbang kepada pencapaian cita-cita menjadi masyarakat maju berteraskan
perpaduan mengikut acuan sendiri. PIN sekiranya dihalusi ia memperlihatkan asas
penting kepada pembentukan moral dan kerohanian dalam diri masyarakat
berteraskan kepada Perlembagaan Malaysia, Rukun Negara dan adat-budaya setempat
ke arah mencapai negara maju 2020.
Walau bagaimanapun, PIN kelihatan tidak mencerminkan
hasrat, aspirasi dan nilai-nilai murni berdasarkan keperluan rakyat Malaysia
secara meluas bagi menjalankan fungsi urustadbir negara. Oleh kerana itu,
Perdana Menteri Malaysia keenam iaitu Dato’ Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak
merekayasa kembali dasar berkaitan perpaduan nasional dengan mewujudkan G1M.
Matlamatnya adalah sama iaitu agar warganegara Malaysia bersatu padu ke arah
Wawasan 2020. Justeru, sekiranya dilihat kembali terdapat beberapa dasar bagi
mewujudkan perpaduan masyarakat dalam pelbagai aspek seperti pendidikan,
bahasa, kebudayaan, sukan, PIN dan G1M telah dijalankan oleh kerajaan.
Hakikatnya, masyarakat di Malaysia masih memperlihatkan bibit-bibit pergeseran
dan dibimbangi akan mengakibatkan perpecahan kaum secara serius pada masa akan
datang. Hal ini perlu diatasi segera agar sasaran negara mencapai negara maju
pada tahun 2020 akan berhasil dengan rakyat bersatu padu. Oleh kerana itu,
pengamalan prinsip kesederhanaan sebagaimana diinginkan oleh G1M patut
dijalankan secara ilmiah agar isu perpaduan dapat dilihat kembali untuk mencari
usaha penyelesaian yang sesuai. Hal ini penting kerana G1M dan dasar-dasar
berkaitan perpaduan kaum sedia ada pada hakikatnya tidak tersasar daripada perspektif
falsafah Islam dan gerakan kesederhanaan pada waktu ini.
3. Prinsip Kesederhanaan Dari
Perspektif Islam Dan Gerakan Kesederhanaan Global
Perspektif pertengahan atau kesederhanaan mengikut
sejarah masyarakat barat tercetus daripada falsafah klasik Aristotle (384-322 SM), di mana matlamat hidup manusia seharusnya
menuju kepada sesuatu yang terbaik buat diri dan negara (Mohammad Hatta, 1982). Kebaikan atau kebahagiaan hanya akan
terhasil sekiranya mengamalkan prinsip pertengahan. Umpamanya, tidak boleh
menjadi terlalu berani dan tidak boleh juga terlalu pengecut, tidak boleh
terburu-buru dan tidak boleh juga terlalu perlahan dan sebagainya yang
mencerminkan pentingnya mengamalkan sikap bersederhana atau pertengahan. Dalam
Islam, Jabatan Perdana Menteri (1980) berpendapat manusia dikenali sebagai
ummatan wasatan iaitu umat pilihan lagi adil dan juga bermakna umat pertengahan
iaitu pertengahan dalam segala pembawaannya, tidak melampau, tidak keterlaluan
dalam aktiviti kehidupan, malah segalanya berkeadaan di tengah-tengah.
Menurut Mohd Shukri
Hanapi (2014), apabila menyebut perkataan wasatan, ia berkait rapat dengan
perkataan wasatiyyah. Seorang ilmuan Islam dan ulamak Sunni tersohor bernama Dr. Yusuf al-Qardhawi dalam kitabnya alKhasais al-Amnah li al-Islam tentang
ciri-ciri Islam menyenaraikan tujuh sifat iaitu dimulai dengan: Fasa I, al-Rabba niyyah (ketuhanan); Fasa
II, al-Insaniyyah (kemanusiaan); Fasa III, al-Syumul (kesempurnaan); Fasa IV,
al-Wasatiyyah (pertengahan); Fasa V, al-Waqiiyyah (realiti); Fasa VI, al-Wudhuh
(mudah atau senang); dan berakhir dengan Fasa VII iaitu alJam’u bayna al-Thabat
wa al-Murunah (gabungan antara perkara tetap dan berubah). Penulisan ini
tertarik dengan Fasa IV iaitu tentang al-Wasatiyyah yang melibatkan sifat
pertengahan manusia dalam konteks perimbangan antara dua perkara bertentangan.
Umpamanya rohani dan jasmani, ideal dan realiti, tetap dan berubah-ubah,
akhirat dan dunia serta lain-lain lagi.
Pada masa yang sama, Islam menuntut keadilan buat manusia
dan tidak pula melupai ketuhanan (agama). Justeru, agama Islam adalah tidak
berat sebelah, tidak keterlaluan atau terlalu kurang atau lemah. Bahkan, Mohd Yusof Othman (2013) berpendapat
dalam bukunya bertajuk “Kesederhanaan
dalam Islam: Satu Penerangan Ringkas dan Penanda Aras” menyebut bahawa
beliau bernazar untuk berjuang mempertahankan manhaj wasatiyyah sepanjang
hayatnya kerana bukan sahaja pendekatan wasatiyyah sebaik-baik pendekatan dalam
membangunkan umat, malah pendekatan ini digunakan oleh para nabi dalam
membangunkan peradaban manusia pada zaman mereka. Tuntutan untuk menggunakan
pendekatan wasatiyyah bertepatan dengan firman
Allah (al-Baqarah: 143) yang bermaksud: ...
‘’dan demikianlah
(sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami menjadikan
kamu (wahai Muhammad) satu umat yang terpilih lagi adil, supaya kamu layak
menjadi orang yang memberikan keterangan kepada umat manusia (tentang yang
benar dan salah), dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang
menerangkan kebenaran perbuatan kamu’’
Ilmuan Islam kedua yang juga cukup dikenali lagi disegani
dalam mengupas soal Islam adalah Prof.
Dr. Hamka menerusi kitabnya Falsafah
Hidup menerangkan khusus soal kesederhanaan demi kesejahteraan hidup
manusia. Dalam Bab V sebagai contohnya, khusus membincangkan soal kesederhanaan
dalam tajuk-tajuk: sederhana tentang niat dan tujuan, sederhana dalam berfikir,
sederhana melahirkan perasaan, sederhana pada keperluan hidup, sederhana pada
perasaan sukacita, sederhana pada harta benda, sederhana mencari nama,
sederhana memberi pangkat dan pendidikan kesederhanaan. Maksud daripada
penulisan beliau adalah antara syarat asas bagi seseorang untuk mencapai
kebahagiaan hidup perlu bersifat sederhana. Bahkan, untuk mencapainya pula
seseorang manusia perlu percaya dan beramal dengan sifat kesederhanaan.
Bagi Prof. Dr.
Hamka, persoalan penting di sini adalah “Adakah Islam bersetuju dengan
kehidupan bersifat pertengahan atau sederhana?”. Pada dasar utama Islam itu
sendiri memang menjulang idea pertengahan. Isu mengejar kehidupan duniawi,
Islam melarang umatnya menganut falsafah
kapitalis atau komunis dan
lain-lain ideologi moden yang jelas bukan bersifat sederhana.
Selain agama Islam, agama-agama lain atau fahaman juga memiliki
sifat ekstrim, bukan sederhana atau pertengahan. Agama Hindu dan Buddha di
India, memperjuangkan kehidupan kerohanian dengan mengurangkan perihal duniawi,
sedangkan manusia perlu hidup dengan fitrah kejadiannya. Contohnya, keterlaluan
memilih makanan sehingga menyukarkan kehidupan serta membawa kesengsaraan hidup
(tidak memakan daging) dan menyiksa diri sehingga mencederakan anggota badan
(acara keagamaan hindu dan syiah) dan sebagainya. Buddha juga memperjuangkan
gaya hidup seperti kehidupan Guatama
Buddha yang melupai kepentingan dunia sebaliknya perhambaan diri kepada ‘kehidupan
selepas kematian’. Maksudnya, agama-agama ini tidak mempedulikan tuntutan
kesenangan hidup duniawi yang disukai atau menjadi fitrah manusia. Apa yang
dikejar ialah dunia kerohanian.
Menurut Abdullah Md
Zin (2014), sekiranya prinsip kesederhanaan dapat dicerna dalam segala
aktiviti kehidupan, maka perpaduan akan terhasil kerana tiada pihak yang akan
merasa iri hati, tersinggung atau kecewa. Persoalannya adalah: mengapa
seseorang boleh terkeluar dari landasan yang baik, sederhana atau pertengahan
kepada sifat keterlaluan, berlebih-lebihan atau ekstrem? Faktor terbesar ialah
nafsu yang dibiar tinggi berbanding dengan aspek akal rasional. Apakah faedah
sifat pertengahan ini kepada individu? Persoalan ini adalah penting dan
fokusnya juga kecil iaitu melibatkan individu, bukan keluarga atau masyarakat.
Sekiranya perbincangan sebelumnya menyentuh pemikiran Aristotle, Prof. Dr. Hamka dan Dr. Yusuf al-Qardhawi disokong pula
oleh tabii ajaran agama Islam, maka dapat dilihat bahawa ia memang betul apa
yang dirumuskan oleh Aristotle kira-kira
2,500 tahun dahulu iaitu pertengahan atau sederhana adalah antara nilai-nilai
baik dan utama yang perlu diberi keutamaan sebagaimana juga penekanan dalam
konteks G1M.
Dalam konteks Malaysia pada masa kini iaitu sebuah negara
berbilang kaum dengan kira-kira 60 peratus warganegaranya menganut agama Islam,
40 peratus yang lain pula menganut pelbagai agama. Hakikatnya, bukan sahaja
agama yang dianuti warga Malaysia berbeza, malahan bahasa, budaya dan taraf
sosio-ekonomi juga tidak sama. Walaupun di Malaysia wujud kepelbagaian yang
kompleks, namun begitu kedudukan Islam telah termaktub secara rasmi dalam undang-undang
tertinggi negara iaitu Perlembagaan
Persekutuan dan Undang-undang Tubuh
Negeri. Ia telah diperkemaskan lagi dengan penubuhan institusi-institusi
bagi mentadbir dan melaksanakan undang-undang syariah, memajukan kepentingan
sosial serta ekonomi penganut Islam. Jelasnya, Islam di Malaysia bukan setakat
agama ritual, bahkan telah diinstitusi dan diamalkan sebagai cara hidup yang
syumul.
Menurut Mohd Najib
Abdul Razak (2013) (iaitu Perdana Menteri Malaysia) dalam artikelnya
berpendapat, masyarakat dan dunia Islam pada hari ini amat tertekan sehingga
ada istilah Islamofobia di Barat yang bererti bahawa Islam itu sendiri
dibimbangi, seterusnya dimomok sebagai agama yang militan, fanatik dan
sebagainya. Namun begitu, tahap sedemikian tidak dilabelkan terhadap Malaysia,
malah apabila kita berjumpa dengan orang dari luar, termasuk yang bukan Islam,
mereka berkata bahawa kalau mereka mahu melihat keindahan Islam atau cara Islam
itu diaplikasikan dengan pengertian Islam sebagai agama yang indah mulia dan
sekali gus sebagai agama yang sederhana, progresif dan maju, Malaysialah contoh
yang terbaik. Dengan penggunaan pendekatan konsep wasatiyyah, negara mampu
memberikan sumbangan kepada dunia.
Oleh itu, pengertian wasatiyyah amat perlu diterapkan
meskipun negara tidak berhadapan dengan masalah yang begitu rumit. Malaysia
mempunyai kelebihan dan keunikan tersendiri dalam membina perpaduan rakyat
disebabkan memiliki pelbagai kaum dan agama. Islam menjadi pemangkin kepada
perpaduan rakyat disebabkan kesederhanaannya, malah menjadi amalan dalam
kalangan rakyat di negara ini. Bahkan, secara umumnya, Azyati Azhani Mohd Mazuki et al. (2013) dan Ilhaamie Abdul Ghani Azmi et al. (2015) berpendapat rakyat Malaysia
menolak perbuatan ekstrimisme berteraskan perkauman mahupun keagamaan.
Atas keyakinan dan ajaran Islam yang sebegitu rupalah
mendorong Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato’ Sri Mohd Najib memperkenalkan
G1M bertujuan untuk memperkukuh perpaduan rakyat menghadapi ancaman globalisasi
dan cabaran semasa dunia. Pengalaman dan keyakinan bahawa rakyat Malaysia boleh
terus bersatu, walaupun menghadapi pelbagai dugaan berbentuk perkauman dan
perbezaan fahaman, ia menjadi aset kepada negara untuk mempromosikan gerakan
kesederhanaan pada peringkat global dan menentang kegiatan ekstrimisme.
Promosi kesederhanaan telah dijalankan oleh Perdana
Menteri melalui ucapannya di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
dalam Sesi Ke-65 pada 27 September 2010. Beliau menyeru anggota masyarakat dan
pemimpin agama utama dunia mengecam serta menolak sikap melampau dalam negara
masing-masing. Di Malaysia, bagi membuktikan kesungguhan pelaksanaan idea
tersebut, Perdana Menteri Malaysia mengumumkan penubuhan Yayasan Gerakan
Kesederhanaan Global (GMMF) ketika sesi perasmian Persidangan Antarabangsa
Gerakan Kesederhanaan Global (ICGMM) di Kuala Lumpur pada 17 hingga 19 Januari
2012. Penubuhan GMMF ini menjadi pusat perbincangan dan penyebaran maklumat berkaitan
program kesederhanaan kepada masyarakat atau pihak berkepentingan sama ada dari
dalam mahupun luar negara.
Bagi memastikan GMM dapat diterima oleh masyarakat dunia,
Perdana Menteri terus memperjuangkan idea tersebut di pentas-pentas
antarabangsa berprestij seperti Pusat Pengajian Islam Oxford, East-West Center,
Mesyuarat Asia-Eropah, Sidang Kemuncak ASEAN dan Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan
Komanwel. Hasilnya, konsep GMM diterima secara rasmi dalam Sidang Kemuncak
ASEAN di Phnom Penh pada 3 April 2012. Selain itu, beberapa program seperti
Syarahan Tokoh Terkemuka dan Sidang Meja Bulat Kesederhanaan Global dianjurkan
dari semasa ke semasa. Antara perkara yang diberi penekanan oleh GMM
termasuklah hidup bersama secara aman, demokrasi dan kedaulatan undang-undang,
kewangan dan ekonomi, pendidikan, dan penyelesaian konflik.
Baru-baru ini, Perdana Menteri Malaysia sekali lagi
menyatakan pendiriannya mengenai kesederhanaan dalam Persidangan Dialog ke Atas
Kepelbagaian Diplomasi dan Keamanan anjuran ASEAN Peace and Reconciliation
Council (APRC) dan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) yang
diadakan di Putrajaya. Perdana Menteri mengajak golongan majoriti yang berdiam
diri bangun menentang dan menolak sebarang bentuk keganasan dan fahaman
ekstrimisme. Pernah dalam satu syarahannya di New York bertajuk “The New Meetings, Moderation: The New
Modernity”, Perdana Menteri Malaysia mengajak masyarakat dunia menolak
nazisme, militan dan pemikiran ekstrimisme dan menjadikan dialog serta
rundingan sebagai jalan untuk menyelesaikan masalah dunia. Perbezaan warna
kulit, etnik, agama, kepercayaan dan ideologi politik tidak seharusnya menjadi
landasan konflik yang berpanjang. Semua pihak harus mengutamakan dialog dan
rundingan berbanding mengamalkan sikap konfrontasi dan kekerasan.
Prinsip-prinsip dan nilai-nilai Islam terus diberi
perhatian untuk diterapkan di dalam pelbagai aspek kehidupan individu dan
masyarakat bagi pembinaan dasar berkaitan pentadbiran negara, tanpa
meminggirkan penganut agama lain untuk terus mengamalkan ajaran mereka. Oleh
kerana itu, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak merakamkan prinsip
kesederhanaan berteraskan ciri-ciri Islam dalam sebuah dasar yang dikenali
sebagai G1M bagi membetulluruskan haluan ke arah Wawasan 2020 berpaksikan kesederhanaan
untuk membentuk perpaduan nasional.
Penulisan ini berpendapat idea Prof. Dr. Hamka
memperlihatkan terdapat keunikannya tentang kesederhanaan melalui sembilan
perkara iaitu:
i.
sederhana tentang niat dan
tujuan,
ii.
sederhana dalam berfikir,
iii.
sederhana melahirkan
perasaan,
iv.
sederhana pada keperluan
hidup,
v.
sederhana pada perasaan
sukacita,
vi.
sederhana pada harta benda,
vii.
sederhana mencari nama,
viii.
sederhana memberi pangkat,
dan
ix.
pendidikan kesederhanaan.
Walaupun terdapat sembilan perkara berkaitan dengan
kesederhanaan dalam hidup, ia menggambarkan keperluan bersederhana dalam
konteks dalaman dan luaran diri seseorang. Melihat kepada G1M pula, prinsip
kesederhanaan yang digariskan adalah secara umum, tetapi tidak terkeluar atau
tersasar daripada landasan falsafah Islam mahupun ilmu rasional klasik hasil
pemikiran Aristotle. Hal ini jelas sebagaimana dinyatakan oleh Perdana Menteri
semasa ucapannya berkaitan letakan prinsip kesederhanaan dalam G1M dengan konsep
wasatiyyah (Malaysia, 2014) iaitu:
“dengan menggabungkan
Gagasan 1Malaysia dan konsep wasatiyyah dalam Islam yang meletakkan kepentingan
kepada kesederhanaan dan keseimbangan, perlu digalakkan untuk membentuk umat
yang berpusat pada kekuatan iman tanpa mengabaikan prinsip-prinsip toleransi
dan keadilan sosial yang berbilang masyarakat, kaum dan agama di negara ini
untuk menentukan sokongan penuh rakyat terhadap agenda transformasi
sosio-ekonomi yang sedang dilaksanakan dan juga sokongan daripada masyarakat
Islam yang majoriti di negara ini”
Menurut Ismail
Ibrahim (2009a; 2009b), tujuan kedua-dua konsep tersebut disepadukan adalah
untuk meningkatkan persefahaman dan perpaduan antara kaum berasaskan konsep
wasatiyyah. Di samping itu, ia juga bertujuan untuk mengelakkan kemunculan
kumpulan-kumpulan radikal dan pelampau dari pelbagai agama seperti Kristian,
Hindu, Buddha atau Islam. Dengan menggunakan konsep wasatiyyah, ajaran Islam
akan menjadi kenyataan lebih menyeluruh dan seimbang dalam tuntutan perpaduan.
Malah, Perdana Menteri juga berhasrat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara
Islam contoh, satu negara maju dan seimbang dalam setiap perkara.
Kesimpulannya
Semangat perpaduan adalah amat
penting dalam sesebuah negara untuk menjamin kedamaian di kalangan rakyat di
negara ini. Perpaduan dan integrisi nasional adalah cabaran yang besar yang
akan menentukan keharmonian sosial, kestabilan politik dan pertumbuhan ekonomi
yang pesat dan terancang. Perpaduan ini boleh dicapai melalui dua cara utama
iaitu melalui Intergrasi dan asimilasi. Integrasi ialah satu proses bagi
mewujudkan identity nasional di kalangan kumpulan yang terpisah dari segi
kebudayaan, sosial dan lokasi di dalam satu unit politik. Manakala asimilasi
pula merujuk kepada bagaimana kumpulan-kumpulan minority diasimilasikan melalui
perkahwinan campur dan sebagainya ke dalam kumpulan etnik yang lebih besar.
Sebagai contoh negara Amerika dan beberapa negara Eropah yang lain misalnya
menggunakan konsep asimilasi dalam pendekatan mereka untuk menyatupadukan
pelbagai etnik minority, etnik peribumi dan etnik dominan dalam negara. Dengan
cara ini, budaya etnik minority terlebur, tercerna, teradun malah sesetengahnya
tersirna dalam budaya majority yang dominan.
Selain itu, kerajaan boleh mengistiharkan
13 Mei sebagai hari Perpaduan. Tarikh ini harus dijadikan sebagai cuti umum
bagi mengadakan program perpaduan dan semua orang boleh saling beramah mesra
dan rakyat Malaysia bergembira dengan perpaduan, bukan ketakutan mengenang
pergaduhan. Disamping itu, peranan masyarakat adalah membentuk perpaduan yang
berkekalan dengan memupuk semangat patriotism di dalam diri mereka. Kita
mestilah berasa bangga menjadi rakyat Malaysia. Jasa dan perjuangan tokoh-tokoh
negara seperti Tunku Abdul Rahman haruslah diambil tahu dan dihargai. Manakala
lambing-lambang kebesaran negara seperti bendera, lagu kebangsaan (Negaraku)
dan jati negara harus dikenali dan dihormati oleh setiap warganegara.
Sifat setia dan sayang pada negara
haruslah ada dalam diri setiap rakyat di negara ini. Kita harus sentiasa peka
terhadap isu dan masalah bangsa dan negara serta mencari cara untuk
mengatasinya. Kita juga harus menanam semangat kekitaan dengan cara bertolak
ansur dan bertoleransi. Sifat bersatu padu antara masyarakat pelbagai kaum di
negara ini juga amat penting bagi mewujudkan keharmonian dan semangat berjuang
untuk negara, bukang untuk bangsa sendiri sahaja. Sensitiviti kaum-kaum
tertentu haruslah dihormati dan tiada sesiapa pun yang boleh mengkritik atau
merendahkan adat resam dan kepercayaan kaum lain.
Rakyat juga seharusnya berdikari dan
tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan. Setiap warganegara harus
bekerjasama untuk menghadapi apa jua cabaran yang mendatang. Contohnya, seperti
situasi kegawatan ekonomi, rakyat seharusnya mengambil ikhtibar dari peristiwa
gawat pada 1998 dimana semua rakyat bergabung tenaga untuk memulih semula
ekonomi negara. Menyedari hakikat itu, kerajaan telah berusaha sehingga ke hari
ini untuk membentuk sebuah negara yang utuh berlandaskan kepada perpaduan kaum
yang meliputi pelbagai aspek bagi memastikan negara maju seiring dengan negara
lain di dunia.
RUJUKAN
Artikal (2012,Mei 13).
Ikhtibar 13 Mei. Berita Harian Online. Retrieved Agust 2012 from http://www.bhaian.com.my/bharian/articels/iktibar13Mei/articel/index
Izrael bin Abdullah (2012).
Elak tragedy 13 Mei. Retrieved August 2012 from http://detikperubahan.com/2012/07/23/elak-tragedi-13-mei-1969/
Manaf, A.A (2005). Sejarah
Sosial Masyarakat Malaysia. Kuala Lumpur: Utusan Publications &
distributors
Nazmil Nasirrudin. (2012).
Elak Tragedi 13 Mei 1969. Utusan Online. Retrieved August from http://utusan.com.my/utusan/Politik/20120723/po_02/Elak-tragedi-13-mei-1969
Shamsul Amri Baharuddin.
(2011). Modul Hubungan Etnik. Shah Alam: Pusat Penerbitan Universiti (Upena).
Zaid Ahmad [Et.Al]. (2010).
Buku Teks Hubungan Etnik Di Malaysia: Edisi Kedua. Selangor: Oxford Fajar Sdn.
Bhd.
Zurinah Hassan. (1994).
Wawasan 2020: Huraian 9 Cabaran: Penerbitan Perwarna: Shah Alam.
Abdullah Md Zin. (2014).
Penghayatan wasatiyyah dalam pentadbiran Malaysia. Putrajaya: Penerbit Institut
Wasatiyyah Malaysia.
Asrizal Mohamed Radzi.
(2013). Sejarah pembentukan negara bangsa dan 1Malaysia. Jurnal Biro
Tatanegara, 1, 67-82.
Azyati Azhani Mohd Mazuki,
Wan Kamal Mujani, Azmi Aziz & Ermy Azziaty Rozali. (2013). Aplikasi konsep
wasatiyyah dalam pembentukan Piagam Madinah. International Journal of West
Asian Studies, 5(2), 1-15.
IIM. (2006). Pelan Integriti
Nasional. www.iim.com.my. [23 Januari 2016].
Ismail Ibrahim. (2009a).
Falsafah hijrah dalam Gagasan 1Malaysia. Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia (JAKIM).
Ismail Ibrahim. (2009b).
1Malaysia dalam konteks kepelbagaian agama.
http://ummatanwasatan.net/2009/08/1malaysia-dalam-konteks-kepelbagaian-agama/
Ismail Ibrahim. (2010).
Gagasan 1Malaysia, peradaban dan identiti bangsa: pendekatan hadhari. Bangi:
Institut Islam Hadhari, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Jabatan Perdana Menteri.
(1980). Tafsir Pimpinan Al-Rahman. Kuala Lumpur: Jabatan Perdana Menteri.
Kamarulzaman Askandar.
(2006). Rencana: perpaduan dan perdamaian etnik. Utusan Online.
http://ww1.utusan.com.my/utusan/ [Diakses pada 19/9/2015].
Malaysia. (2009). 1Malaysia:
Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan. Putrajaya: Jabatan Penerangan
Malaysia.
Malaysia. (2014). 1Malaysia.
www.1malaysia.com.my. [diakses pada 24 Februari].
MAMPU. (2009). Memacu
transformasi. Putrajaya: Bahagian Transformasi Sektor Awam, MAMPU.
Mohammad Hatta. (1982). Alam
fikiran Yunani. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Najib Abdul Razak.
(2013).Wasatiyyah pemacu peradaban negara. Dlm. Mushaddad Hasbullah & Mohd
Asri Abdullah (Pnyt.). Wasatiyyah: Pemacu Peradaban Negara(Hlm. 1-4).
Putrajaya: Jabatan Perdana Menteri.
Mohd Shukri Hanapi. (2014).
The wasatiyyah (moderation) concept in Islamic Epistemology: a case study of
its implementation in Malaysia. International Journal of Humanities and Social
Sciences,4(9), 51-62.
Comments